اکسپرس اینتری کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

مهاجر اکسپرس اینتری کانادا در مقابل کانتر ایستاده و پاسپورت خود را نشان می دهد

برنامه اکسپرس اینتری یکی از روشهای مهاجرت به کانادا می باشد که طرفداران زیادی دارد. زیرا یکی از سریع ترین راههای مهاجرت به کانادا محسوب می شود. چنانچه شما دارای مهارت یا حرفه ای  هستید و می خواهید از طریق مهارت خود به کانادا مهاجرت کنید می توانید از این طریق اقدام نمایید. در حقیقت این روش مهاجرت به کانادا برای کسانی مناسب است که می خواهند اقامت دائم کانادا را در کوتاه ترین زمان دریافت کنند و در کشور کانادا در حرفه و مهارت خود مشغول به کار شوند و جزیی از اقتصاد کشور کانادا شوند. دولت کانادا به دلیل کمبود نیروی کار ماهر در این کشور برنامه های ویژه ای برای مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری در نظر گرفته است.

مرکز تخصصی وکالت و مشاوره مهاجرتی کانادا

جهت دریافت مشاوره با شماره تلفن زیر

تماس حاصل فرمایید

۰۲۱۲۲۷۳۱۱۴۹  (۲۰ خط ویژه)

اکسپرس اینتری چیست؟

اکسپرس اینتری یک برنامه مهاجرتی از طریق سیستم آنلاین می باشد که به منظور مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور برای کارگران مهاجر راه اندازی شده است. سیستم کسپرس اینتری سه برنامه اقتصادی را مدیریت می نماید که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری چگونه است ؟

سه برنامه مهاجرتی از طریق اکسپرس اینتری وجود دارد که چنانچه فردی شرایط یکی از این سه برنامه را داشته باشد می تواند از این طریق برای مهاجرت اقدام نماید و به اصطلاح دولت کانادا وارد استخر می شود.

این سه برنامه به شرح ذیل هستند:

  1. برنامه نیروی کار ماهر  (federal skill worker )
  2. برنامه نیروی متخصص فنی  (federal skilled trades)
  3. برنامه تجربه کار کانادایی  (Canadian experience)

در ادامه به ترتیب شرایط هر برنامه را توضیح خواهیم داد.

برنامه نیروی کار ماهر اکسپرس اینتری ( federal skill worker )

این برنامه برای کسانی مناسب است که تجربه کاری خارج از کانادا داشته و دارای مدرک آکادمیک می باشند و می خواهند به طور دائم به کانادا مهاجرت کنند. در حقیقت این دسته از نیروها، اشخاص متخصصی هستند که از طریق کار برای مهاجرت اقدام می نمایند.

شرایط برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری به عنوان کارگر ماهر فدرال چیست؟

  • حداقل یک سال در ۱۰ سال گذشته تجربه کار تمام وقت یا معادل آن به صورت پاره وقت به عنوان کارگر ماهر داشته باشید.
  • در آزمونهای زبان تایید شده حداقل نمره مورد نیاز که CLB 7 است را در یکی از زبانهای انگلیسی یا فرانسه کسب کرده باشید.
  • مدرک تحصیلات تکمیلی داشته باشید.

موارد فوق الذکر حداقل مدارک مورد نیاز برای درخواست مهاجرت از طریق برنامه اکسپرس اینتری به عنوان کارگر ماهر  است. دارا بودن این مدارک به معنی اخذ حتمی دعوت نامه نمی باشد بلکه شرایط دیگری لازم است. در واقع پروفایل کاندیدها بررسی می شود و درخواست کنندگان با مدارک و شرایط قوی تر منجر به دریافت دعوت نامه خواهد شد.

نحوه محاسبه امتیاز در برنامه اکسپرس اینتری نیروی کار ماهر

فاکتور هایی که بر اساس آنها در این روش امتیاز شما محاسبه می شوند عبارتند از تحصیلات ، شغل، سن، سابقه کاری، مهارت زبان، انطباق پذیری می باشد که در ادامه به توضیح اینکه هر کدام از این فاکتور ها چند امتیاز برای شما می تواند ایجاد کند می پردازیم:

الف )تحصیلات

تحصیلات حداکثر ۲۵ امتیاز برای شما می تواند در برداشته باشد. امتیاز دقیق هر مدرک به شرح ذیل است

دیپلم ۵ امتیاز ، کاردانی ۱۵، کارشناسی ۱۹، کارشناسی ارشد ۲۲، دکتری ۲۵

ب)سابقه کار

سابقه کاری می تواند حداکثر ۱۵ امتیاز می تواند برای شما داشته باشد که به ترتیب ذیل است:

  • یک سال سابقه کار ۹ امتیاز
  • دو یا سه سال سابقه کار ۱۱ امتیاز
  • ۵ سال سابقه کار ۱۳ امتیاز
  • ۶ سال به بالا ۱۵ امتیاز

ج )مهارت زبان: در این مورد هریک از مهارت های چهارگانه Speaking ، Writing ، Listening ، reading   امتیازهای متفاوتی دارند.

د) سن :

۱۸ تا ۳۵ سال ۱۲ امتیاز و بعد از ۳۵ سالگی  به ازای هر سال یک امتیاز از شما کسر خواهد شد یعنی یک فرد ۳۶ ساله ۱۱ امتیاز و ۳۷ ساله ۱۰ امتیاز از سن را دریافت می نماید. بدیهی است چنانچه سن شما ۴۷ به بالا باشد شما امتیازی از فاکتور سن در اکسپرس اینتری نمی توانید دریافت کنید.

ه) پیشنهاد شغلی :

چنانچه شما از کشور کانادا پیشنهاد شغلی نیز داشته باشید ۱۰ امتیاز دریافت خواهید کرد.

ر) انطباق پذیری :

می تواند حداکثر ۱۰ امتیاز داشته باشد که به شرح ذیل است:

چنانچه سطح زبان همسر شما حداقل clb4  باشد ۵ امتیاز می توانید کسب کنید.

یا اگر شما یا همسر شما دو سال سابقه تحصیل تمام وقت در دبیرستان یا دانشگاه های کانادا را داشته باشید ۵ امتیاز دیگر می توانید دریافت نمایید.

یک سال سابقه کار تمام وقت شما در کانادا ۵ امتیاز به شما اضافه می کند. چنانچه همسر شما نیز یک سال سابقه کار تمام وقت در کانادا داشته باشد ۵ امتیاز دیگر نیز از این طریق می توانید دریافت کنید.

از دیگر موارد انطباق پذیری داشتن بستگان در کانادا می باشد که از آن طریق نیز می توانید ۵ امتیاز کسب نمایید.

بنابراین با جمع امتیازات فاکتورهای گفته شده شما وارد استخر اکسپرس اینتری می شوید بدیهی است هر چه امتیاز شما بالاتر باشد شانس شما برای پذیرفته شدن در مدت زمان کم وجود خواهد داشت. این زمان بسته به سیاست های کشور کانادا مدام در حال تغییر می باشد و فرد به فرد نیز متفاوت است اما خبر خوبی که برای متقاضیان از طریق اکسپرس اینتری وجود دارد این است که دولت کانادا در سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ تصمیم به افزایش ظرفیت های پذیرش خود برای مهاجران از این طریق نموده است.

نکته دیگری که لازم به ذکر است این است که چنانچه شما پرونده خود را باز نمایید ولی در مدت یکسال در اکسپرس اینتری پذیرفته نشوید بعد از گذشت یک سال پرونده شما بسته می شود و مجدد باید برای باز کردن پرونده اقدام نمایید.

برنامه تجربه کار کانادایی در اکسپرس اینتری (Canadian experience)

این روش برای افرادی مناسب است که سابقه کار در کانادا دارند و می خواهند با استفاده از این سابقه کاری از طریق سیستم اکسپرس اینتری برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایند.

این برنامه برای کسانی است که دارای تجربه حداقل یک سال  کار در مشاغل سطح  o.a.b در کانادا می باشند. نمره زبان clb5 برای مشاغل گروه b   و نمره زبان ۷ برای گروه o , a مورد نیاز می باشد. این روش مهاجرت شامل کسانی که از طریق پناهندگی در کانادا مشغول به فعالیت بوده و کار آنها رسمی نیست نمی باشد.

برنامه نیروی متخصص فنی در اکسپرس اینتری (federal skilled trade)

این روش برای کسانی مناسب است که مدرک آکادمیک در کار خود ندارند اما در یک کار فنی و تخصصی مهارت دارند و از مراکز معتبر برای حرفه خود مدرک گرفته اند به طور مثال مشاغل مانند برق کار یا تاسیسات در این دسته قرار می گیرند.

در این برنامه نحوه محاسبه امتیاز اشخاص بر اساس موارد زیر می باشد :

مهارت زبان، تجربه کاری، پیشنهاد شغلی، توانایی انجام وظایف شغلی

مهارت زبان: در این برنامه متقاضی باید حداقل cbl۴  یا ۵ را در زبان انگلیسی یا فرانسه کسب نماید.

تجربه کاری : فاکتور بعدی تجربه کاری می باشد متقاضیان این برنامه باید دارای دو سال سابقه کاری تمام وقت یا معادل نیمه وقت آن را در ۵ سال گذشته داشته باشند

مهاجرت اکسپرس اینتری از طریق برنامه های استانی کانادا (pnp)

این برنامه مخصوص افرادی است که برای مهاجرت، استان خاصی را انتخاب نموده اند و از این طریق می خواهند به کانادا مهاجرت کنند. هر یک از استانهای کانادا شرایط خاص خود را برای مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری استانی دارند که متقاضی با داشتن شرایط آن می تواند اقدام نماید.

مدارک لازم برای مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری

مهم‌ترین مدارک عمومی و اختصاصی برای مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری به شرح ذیل می باشد:

  • مدارک شخصی شناسنامه، عکس، کارت ملی، سند ازدواج، کارت پایان خدمت یا معافیت
  • پاسپورت معتبر و مدت دار
  • مدرک زبان انگلیسی  (IELTS, CELPIP, TEF)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • معاینه پزشکی
  • مدارک معتبر سوابق کاری و سابقه بیمه

این مدارک نیز با توجه به روش اقدام شما ممکن است از شما درخواست شود:

  • مدارک تحصیلی معتبر، ترجمه و معادل سازی شده
  • نامه جاب آفر کانادا از طرف کارفرمای مورد تایید (در صورت وجود)
  • دعوتنامه برنامه‌های استانی (در صورت وجود)
  • مدارک تمکن مالی
  • مدرک یا گواهینامه مهارت‌ها و دوره‌های گذرانده شده
  • مدارک داشتن حامی یا خانواده درجه یک در کانادا

مراحل مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری

  1. شما باید ابتدا مدرک زبان مورد نیاز خود را تهیه نمایید. همچنین مدارک تحصیلی خود را دریافت نموده و گذرنامه معتبر داشته باشید.
  2. در مرحله دوم شما مدارک خود را باید در پروفایلی که در سایت اداره مهاجرت کانادا تشکیل می دهید قرار داده و به اداره مهاجرت کانادا ارسال نمایید.
  3. در مرحله آخر پس از دریافت دعوت نامه از اداره مهاجرت کانادا باید نامه های مورد نیاز و مدارک درخواست شده و گواهی عدم سوء پیشینه و معاینه پزشکی را تهیه و ارسال نمایید.

چه کسانی می توانند از طریق برنامه اکسپرس اینتری به کانادا مهاجرت نمایند؟

افرادی که دارای مدرک دانشگاهی می باشند و تجربه کاری ماهر دارند و به طور متوسط به زبان انگلیسی مسلط می باشند بهترین کاندیدا برای مهاجرت از طریق برنامه اکسپرس اینتری می باشند. افرادی که سابقه کاری در کانادا دارند و یا در مشاغل فنی در خارج از کانادا تخصص و سابقه دارند گروه های دیگری هستند که می توانند برای مهاجرت از طریق این برنامه اقدام نمایند.

هزینه مهاجرت از طریق برنامه اکسپرس اینتری چقدر است؟

هزینه مهاجرت از طریق این برنامه در صورتیکه شما به تنهایی بخواهید اقدام کنید حدود ۲۳۰۰ دلار کانادا می باشد. در صورتی ک شما زوج هستید هزینه اقدام برای دو نفر ۴۵۰۰ دلار کانادا خواهد بود.

هزینه ها به شرح زیر می باشد:

  • هزینه آزمون زبان: ۳۰۰ دلار
  • هزینه بررسی مدارک تحصیلی: ۲۰۰ دلار
  • بیومتریک به ازای هر نفر: ۸۵ دلار
  • هزینه های دولتی : ۱۳۲۵ دلار برای بزرگسال و ۲۲۵ دلار برای کودک
  • هزینه معاینه پزشکی
  • هزینه گواهی عدم سوء پیشینه

برای درخواست مهاجرت از طریق پروفایل شخصی در سایت اداره مهاجرت نیازی به پرداخت هزینه نمی باشد. هزینه ها زمانی دریافت می شود که دعوت نامه مهاجرت به کانادا برای شما صادر شده باشد.

باید توجه داشته باشید به غیر از حالتی که شما با تجربه کار کانادایی اقدام می نمایید و یا پیشنهاد شغلی از کانادا دارید یعنی در صورتی که از طریق برنامه نیروی کار ماهر درخواست خود را ارسال می نمایید، باید ثابت نمایید که توانایی تامین هزینه های زندگی خود را در کانادا دارید. یعنی  باید ثابت نمایید که مبلغ معینی را در اختیار دارید و میزان آن به شرح ذیل می باشد:

  • در صورتی که شما تنها باشید این مبلغ  ۱۳۳۱۰ دلار کانادا می باشد.
  • یک خانواده دو نفره  ۱۶۵۷۰ دلار
  • یک خانواده سه نفره    ۲۰۳۷۱ دلار

به همین ترتیب مبلغ مورد نیاز به صورت تصاعدی بالا می رود.

مهاجرت از طریق برنامه اکسپرس اینتری چقدر زمان می برد؟

اقدام از طریق برنامه اکسپرس اینتری از زمان ارسال مشخصات تا زمان صدور ویزای اقامت دائم حدود کمتر از شش ماه زمان می برد. البته همه پرونده ها به این صورت به نتیحه نمی رسد. در صورتی که در ظرف این مدت دعوت نامه دریافت ننمایید درخواست شما به مدت یک سال فعال می ماند. در صورتی که پس از گذشت یک سال دعوت نامه ای دریافت نکردید می توانید درخواست خود را مجدد ارسال نمایید.

در صورتی که دعوت نامه شما صادر شود شما ۶۰ روز فرصت دارید تا مدارک درخواست شده را ارسال نمایید. پس از ارسال مدارک ممکن است بررسی و صدور ویزای اقامت دائم شما به مدت ۶ ماه زمان ببرد.

جهت دریافت مشاوره با شماره تلفن زیر

تماس حاصل فرمایید

۰۲۱۲۲۷۳۱۱۴۹  (۲۰ خط ویژه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *